NL 170317

Een fantastisch concert is er vrijdagavond 17 maart gegeven

door Nieuw Leven & Friends, met een hoge amusementswaarde

en enkel positieve reacties na afloop.

Bij het woord Fanfare denkt een ieder aan ‘Hoempapa en Oubollig’ maar wat muziekvereniging Nieuw Leven vrijdagavond heeft gepresteerd is modern, humorvol en warm. De Sijpekerk zat bomvol met alleen nog wat plekken in de zijbeuken en was net als voorgaande jaren bijzonder sfeervol verlicht.

Dat beloofde bij binnenkomst al veel goeds. Een fanfare schept een verdenking van ‘grijze’ koppen

maar op deze avond was daar geen sprake van, de aanblik was uiterst jeugdig en enthousiast. Aangevuld met jonge ‘friends’ uit bevriende orkesten leek iedereen uit Nieuw leven te worden opgetild door dit jeugdige elan. De muziek nam je mee op een imposante muzikale wereldreis. De beelden, die zoals altijd de muziek ondersteunden, toonden de landen waar de muziek vandaan kwam en deze waren zeer gevarieerd.

Via Oostenrijk, Italië, Frankrijk, en nog vele landen uiteindelijk naar Amerika, waar het orkest eindigde met My Way. Nieuw Leven deed het vrijdagavond dan ook op haar eigen manier met eigen arrangementen van deze wereldcomposities. Daarin straalden de solisten; Sander van der Vliet op trompet in La Prière, Rogier van Ganzewinkel op bugel in het Adagio van het Concierto de Aranjuez en wist Barbara van der Neut op sopraansax het als zielig trompetdeuntje beschreven thema uit La Strada om te toveren in een haast

hemelse vertolking van deze melodie. Zij werd begeleid door de laatste te noemen solist, Bart van Loenen. Op het prachtige Flentrop orgel in de Sijpekerk demonstreerde Bart met de Tuba Tune van Norman Cocker, hoe de ‘Tuba’ van dit orgel klinkt in vergelijking met de tuba’s in de fanfare. Een groot muzikaal talent in Loosdrecht om trots op te zijn!

Dirigent Gert Jan van den Dolder heeft bijna alle muziek gearrangeerd met uitzondering van Les Misérables, welke door zijn broer Pieter van den Dolder werd gearrangeerd, hij is dirigent van het Loosdrechtse koor Fun4All.

Met humor presenteerde Gert Jan het programma en hilarisch waren de momenten waarin hij bijvoorbeeld

nog even terugkwam op een getoond animatie filmpje van twee rupsjes, waarbij het gespeelde koraal net iets eerder afgelopen was dan de ‘happy end’ in het filmpje van voor de pauze. Echter zijn uitleg over de West Side Story was wel heel beeldend. Dit stond geprogrammeerd om uit te voeren in een gezongen versie door Muziektheater Spotlight en een begeleidende rol door Nieuw Leven. Misschien gezien de

tijdspanne toch een tikkeltje te moeilijk en moest Nieuw Leven dit nu geheel instrumentaal doen. Op ludieke

wijze gaf Gert Jan de 51 pagina's dikke partituur aan enkele leden van het koor waardoor er een lint van

bladzijden ontstond van zijn plek op het podium tot aan de uitgang onder de klok. Na afloop memoreerde Gert Jan droogjes; "Jullie hebben de muziek, we hebben het nog één keer voorgedaan, het valt eigenlijk best wel mee".

Veel gelach en heel veel applaus ook van de koorleden. Kortom een bijzonder geslaagde avond in elk opzicht. Het lijkt nu al een lastige opgave om dit volgend jaar te overtreffen.

Geschreven door

Fanouritsa Brand

Klik op het persbericht voor een groter exemplaar.

Wie is er online

We hebben 29 gasten en geen leden online